هشدار امشب هواشناسی؛ فعالیت سامانه بارشی جدید در ۲۶ استان واریز کامل پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ معمای مولکولی انیشتین حل شد دستگیری دومین باند کلاهبرداری از پزشکان کشور در البرز وزارت علوم بازداشت دانشجویان در اجتماعات دانشگاه‌ها را شایعه‌سازی اعلام کرد نفوذ سردچال و یخ زدن ایران حقیقت دارد؟ تعیین ضرب‌الاجل برای متهم پرونده رضایت خودرو تصمیم وزارت آموزش و پرورش بر بازنگری و تغییر برنامه درسی پدر «امیرمحمد خالقی»، دانشجوی دانشگاه تهران: شب قبل از حادثه پسرم گفت پدر تاکنون تو خرجی مرا دادی، اما الان کار پیدا کردم و می‌توانم خرجم را تامین کنم/ این حادثه ما را در شوک و اندوه عمیقی فرو برده هشدار نارنجی در برخی از مناطق کشور؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور رئیس سابق دانشگاه تهران ادعای جمع آوری کیوسک پلیس را رد کرد تکذیب فضاسازی‌های رسانه‌های معاند/ پلیس: اغتشاش در دهدشت صحت ندارد فرمانده انتظامی تهران بزرگ: کیوسک پلیس محل قتل دانشجو به درخواست دانشگاه تهران برچیده شد شهادت مامور پلیس آگاهی هرمزگان در حین بازسازی صحنه قتل ثبت شکایت رسمی از قاتلان امیرمحمد خالقی و مخلان تجمع شب گذشته دانشجویان

در افق ۱۴۲۰ مترو تهران چه وضعیتی دارد؟

مدیر عامل شرکت قطار شهری تهران و حومه در گفتگویی به تشریح برنامه های شرکت تحت امرش پرداخته و از وضعیت مترو در افق ۱۴۲۰ سخن به میان آورده است.‎
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
کد خبر: ۲۵۴۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای بنیانگذاری مترو (قطار زیرزمینی) به سال ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. که مطالعات اولیه آن درسال ۱۳۵۳ به پایان رسیده و با عقد قرارداد برای احداث در سال ۱۳۵۴ عملا عملیات اجرایی به سال ۱۳۵۶ آغاز گردید.

 

طبق برنامه تهیه شده درآنزمان نخستین خط متروی تهران، می‌بایست در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار می‌کرد. در سال ۱۳۵۶، عملیات اجرایی ساخت مترو در تهران آغاز شد و حتی در سال 57 سقف اولین ایستگاه متروی تهران در منطقه شهستان پهلوی (اراضی عباس آباد محل فعلی مصلای تهران ) نیز اجرا شد؛ اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و جنگ ایران و عراق از سال ۱۳۵۹، طبق پیشنهادی در سال ۱۳۶۰ به طور کامل متوقف گردید و این توقف تا سال ۱۳۶۵ ادامه داشت.

 

علی امام روز یکشنبه اظهارداشت: در حال حاضر خطوط مترو تهران در هفت خط و ۲۳۰ کیلومتر احداث شده و با ۱۲۲ کیلومتر فعال است که در افق ۱۴۲۰ یعنی تا ۲۲ سال آینده باید به همین میزان وسعت مترو افزایش یابد.

 

وی تصریح کرد: در افق ۱۴۲۰ در برنامه شبکه حمل و نقل ریلی علاوه بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ باید خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و همچنین ۲ قطار اکسپرس (تندرو) ‌ نیز ساخته و تجهیز شود.

 

امام تاکید کرد: این طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران و حومه در سال های ۹۵ تا ۹۷ تدوین و برای تصویب به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شده است که طی ماه های آینده نهایی و اجرا می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با توسعه این خطوط ناوگان مترو تهران تعداد سفرهای مترو روزانه به ۱۰ میلیون سفر می‌رسد و همچنین سهم سفر حمل و نقل ریلی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

توسعه مترو بدون بودجه دولت مصوب شد

 

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه با بیان اینکه توسط خطوط مترو در سال ۶۵ شکل اجرایی و عملیاتی گرفت افزود: در آن سال و شرایط دفاع مقدس، خطوط مترو به شرط اینکه دولت بودجه ای ندهد تصویب شد.

 

وی ادامه داد: در آن سال‌ها کشور درگیر جنگ بود و دولت پولی نداشت که بتواند کمک کند به همین منظور دهه ۶۰ و ۷۰ خط ۵ مترو تهران و حومه بدون بودجه دولتی راه اندازی شد.

 

امام خاطرنشان کرد: وقتی که در سال ۱۳۷۷ اولین خط قطار مترو تهران- کرج راه اندازی شد و مردم و مسئولان شیرینی این شبکه حمل و نقلی را چشیدند از دهه ۸۰ بود که به دلیل افزایش هزینه های احداث و راه اندازی خطوط مترو جو تغییر کرد و در سال ۹۵ قانونگذار در طرح حمایت از سامانه ریلی به دولت اجازه داد که بخشی از درآمد خود را به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص دهد.

 

به گفته وی، در حال حاضر ضرورت وجود مترو برای دولتمردان و مدیران شهری به اثبات رسیده و باید تلاش کرد که توسعه خطوط مترو تهران و حومه طبق افق سال ۱۴۲۰ توسعه یابد.

 

ناوگان مترو تهران و حومه در حال حاضر با ۷ خط و ۱۲۲ ایستگاه فعال است که روزانه این ناوگان بیش از یک میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار